Amsterdam,
09
februari
2015
|
18:31
Europe/Amsterdam

Blokker B.V. neemt maatregelen om positie te versterken

  • Voortzetting van forse investeringen en operationele inspanningen van circa € 25 miljoen (in 2015) in e-commerce, IT, logistiek en uitrol van de nieuwe winkelformule in enkele tientallen winkels.
  • Voorgenomen besluit tot aanpassen van de winkelbezetting in de helft van de 500 eigen winkels met een reductie van het aantal winkelmedewerkers met circa 440 en flexibilisering van de werktijden.

AMSTERDAM, 9 februari 2015 - Blokker neemt maatregelen om de positie van het bedrijf in de sector Huishoud te versterken en om beter aan te sluiten op de behoeften van de eigentijdse consument. Blokker zal dit jaar wederom investeren in distributie en logistiek, IT, klantenservice en de webshop om het omnichannel aanbod voor de klant te verbeteren. Daarnaast investeert Blokker in de fysieke winkelbeleving. Zo is besloten de nieuwe winkelformule na de zomer stapsgewijs verder uit te rollen. Dit besluit volgt op een positieve evaluatie van de zeven pilotwinkels die in 2014 volgens de nieuwe formule zijn geopend.

Tevens is Blokker voornemens de bezetting van de fysieke winkels meer aan te passen aan het winkelbezoek en het koopgedrag van de consument. Zo kunnen ook de loonkosten meer in lijn worden gebracht met de dalende omzetten in de winkels. Deze voorgenomen maatregel leidt tot een reductie van circa 440 van het aantal winkelmedewerkers in circa 250 eigen winkels (circa 6% van het totaal aantal medewerkers).

Jack Peters, algemeen directeur Blokker B.V.: “Blokker heeft vertrouwen in de toekomst. Wij gaan verder investeren in een vernieuwde formule die in 2014 succesvol is getest en in Blokker’s online activiteiten. In 2014 is de online omzet met ruim 40 % gegroeid en voor 2015 verwachten wij opnieuw een forse toename. Tegelijkertijd moeten we, om concurrerender te worden, onze filiaalbezetting in ongeveer de helft van onze winkels aanpassen. We hebben een helder perspectief maar vinden het moeilijk dat we gedwongen afscheid moeten nemen van gewaardeerde collega’s ”.

Nieuwe formule, aansprekende assortimenten en betere service

Blokker heeft de afgelopen twee jaar geïnvesteerd in de ontwikkeling van een nieuwe eigentijdse winkelformule die beter aansluit bij de hedendaagse consument, en rekening houdt met de wens van de consument om 24 uur per dag via meerdere kanalen on- en offline te winkelen. De e-commerce activiteiten van Blokker zijn in oktober 2014 ondergebracht bij Nextail: het shared service center Omnichannel van Blokker Holding. De online omzet van Blokker is afgelopen jaar met ruim 40% gegroeid en het assortiment van de webshop is aanzienlijk uitgebreid. In het laatste kwartaal van 2014 groeide deze omzet zelfs met 65%.

Blokker heeft de afgelopen maanden de nieuwe formule in zeven pilotwinkels getest. De resultaten zijn bemoedigend. De pilotwinkels laten een duidelijke omzetstijging zien ten opzichte van de filialen in de bestaande situatie. In 2015 wordt opnieuw geïnvesteerd in de nieuwe formule. De nieuwe formule zal stapsgewijs in bestaande winkels verder worden uitgerold. Ook worden elementen uit de nieuwe formule geïntroduceerd bij bestaande winkels. Het populaire 24Kitchen assortiment is hier een voorbeeld van, evenals de lancering van het Douwe Egberts geschenkenassortiment in circa 350 Blokker-filialen.

Aanpassen winkelbezetting en reductie aantal winkelmedewerkers

Hoewel voor 2015 door het CBS een lichte economische groei van 1,5% wordt voorspeld, is niet te verwachten dat de koopbereidheid van consumenten - zeker wanneer dit de non-foodwinkels betreft - significant zal toenemen. In de non-food retail hebben de loonkosten van de fysieke winkels geen gelijke tred gehouden met de omzetten in de winkels. Ondanks het feit dat er de afgelopen jaren bij Blokker is gestuurd op het optimaliseren van de loonkosten, zijn verdere maatregelen nodig om de kosten beter in lijn te brengen met de dalende omzet.

Op basis van onderzoek naar werkprocessen in de filialen, omzet en klantstromen heeft Blokker een nieuwe bezettingsnorm geformuleerd. Flexibilisering van de werktijden is een voorwaarde om de bezetting te optimaliseren om zo de klant goed te kunnen bedienen en een betere service te kunnen verlenen. Voor een groot deel van de filialen geldt dat de huidige bezetting op bepaalde functies verhoudingsgewijs te hoog is, en op andere functies juist te laag. Die verhouding moet in ruim de helft van de 500 eigen filialen worden aangepast. De directie heeft een adviesaanvraag bij de ondernemingsraad ingediend over het voorgenomen besluit over de flexibilisering van werktijden en de aanpassing van de bezetting in de eigen filialen met een reductie van circa 440 van het aantal medewerkers. Blokker treedt in overleg met de vakorganisaties over een Sociaal Plan.

Boilerplate

Blokker is een huishoudwinkelketen met in Nederland circa 7.200 medewerkers, 500 eigen winkels, 100 franchisewinkels en de webshop blokker.nl. Blokker heeft een actueel aanbod van artikelen in de categorieën huishoud, koken en tafelen. Ook wordt een uitgebreid assortiment tuinartikelen, multimedia en speelgoed gevoerd. Blokker.nl biedt met ruim 10.000 artikelen een nog uitgebreider assortiment dan de Blokkerwinkels en heeft met de winkels zo’n 600 afhaalpunten. De winkelketen heeft de afgelopen tijd verschillende pilotwinkels geopend in onder meer Amsterdam, Eindhoven, Den Haag en Hoofddorp waar de winkelketen zijn visie op de toekomst presenteert. Blokker maakt deel uit van Blokker Holding B.V., een internationaal detail- en groothandelsconcern met 11 winkelformules en ruim 2.400 winkels in acht landen.