Laren,
11
april
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Blokker Holding speelt in op record laag consumentenvertrouwen met versnelde expansie Big Bazar

  • Concernomzet € 2,6 miljard; genormaliseerde nettowinst € 86 miljoen
  • Groei in drie gebieden:
    • Discountsegment:
      • Big Bazar groeit in 2012 naar 70 winkels, inclusief eerste twee in België
      • Groei van Big Bazar blijft doorgaan in 2013 (per april 82 winkels)
    • Kern Huishoudsector:
      • Huishoudsector in Nederland +0,2% in zeer moeilijke markt
      • Opnieuw groei Xenos, mede door hoger consumentenvertrouwen in Duitsland
    • Webshops:
      • Omzet stijgt met 29% tot € 67 miljoen
      • Omzetgroei +57% in kern Huishoudsector in Nederland
  • Focus op kernactiviteiten en verhogen van synergiën:
    • Sluiting E-Plaza in Nederland en België
    • Verkoop huishoud winkelketen Novalux in Estland
    • Herstructurering Marskramer organisatie

Het detailhandelsconcern Blokker Holding B.V. met 15 winkelformules actief in 12 landen in de sectoren Huishoud, Speelgoed en Wonen & Tuin, heeft in het afgesloten boekjaar 2012/13 (eindigend op 26 januari 2013) een omzet gerealiseerd van € 2.622 miljoen (vorig boekjaar € 2.730 miljoen). Het genormaliseerde bedrijfsresultaat was € 111 miljoen (vorig boekjaar € 167 miljoen), ten laste waarvan voorzieningen zijn getroffen van € 29 miljoen voor reorganisatie van enkele winkelketens. Het bedrijfsresultaat (EBIT) bedroeg € 82 miljoen. De genormaliseerde nettowinst was € 86 miljoen. De netto concernwinst (na voorzieningen) kwam uit op € 64 miljoen (vorig jaar € 128 miljoen). De cashflow bedroeg € 148 miljoen (vorig boekjaar € 210 miljoen). In 2012 is € 71 miljoen (vorig boekjaar € 76 miljoen) geïnvesteerd in met name expansie en onderhoud van het filialennet.

2012 was een jaar dat werd gekenmerkt door een record laag consumentenvertrouwen en een record hoog niveau van onzekerheid bij consumenten en ondernemingen. We zijn voorts getuige geweest van malaise op de huizenmarkt en daardoor een teruggang van de woonbranche. Deze factoren hebben een negatieve impact gehad op de markten waar wij winkelformules hebben die gepositioneerd zijn in het middensegment, met name in Nederland, België en Frankrijk.

De btw-verhoging per oktober jl. heeft ook een negatief effect gehad op de detailhandel in Nederland. De gevolgen zijn merkbaar geweest in de drie sectoren waarin het concern actief is.Wij spelen in op deze ‘nieuwe consumenten werkelijkheid’ en hebben onze focus gericht op groei in het discountsegment.

Wij hebben geïnvesteerd in de discountformule Big Bazar door de opening van 31 winkels in 2012 in Nederland en België. Het is een teken van deze tijd dat inmiddels een breed publiek wordt aangetrokken tot het discountsegment.

Het is verheugend om te zien dat wij, mede door deze groei in het discountsegment, een stijging van de omzet in onze belangrijkste sector Huishoud in Nederland hebben gerealiseerd. Onze Xenos-formule heeft ook een significante omzetgroei behaald in Duitsland, waar dankzij een hoger consumentenvertrouwen het middensegment in de non-food detailhandel op dit moment weer opbloeit.

De derde groei-impuls kwam uit de online verkopen. In alle drie de sectoren waarin wij actief zijn werden recordomzetten bereikt, die resulteerden in 29% omzetgroei tot € 67 miljoen. Onze webshops in de sector Huishoud groeiden in Nederland zelfs met 57%, opnieuw een goede prestatie, ook ten opzichte van de totale online marktgroei in 2012 van 9%.

Verder heeft 2012 in het teken gestaan van focus op de kernactiviteiten van onze onderneming. Zo is besloten om de formule E-Plaza, met 58 winkels in Nederland en België, te sluiten. De markt voor videogames en hardware heeft zich grotendeels verplaatst van de verkoop in fysieke winkels naar andere kanalen zoals online, waardoor E-Plaza het einde van zijn levenscyclus had bereikt. Voorts hebben we onze niet-kernactiviteit Novalux met 10 winkels in Estland verkocht.

Om aansluiting te houden bij de nieuwe economische realiteit wordt ten slotte de organisatie van de huishoudformule Marskramer aangepast. We verwachten synergiën te kunnen realiseren tussen Marskramer en Blokker door onder meer de integratie van de ondersteunende diensten. We vertrouwen erop dat hierdoor onze Huishoudsector in Nederland verder zal worden versterkt en dat Marskramer gezond en sterk uit de crisis komt.
Roland Palmer, voorzitter Raad van Bestuur

In de sector Huishoud hebben de meeste winkelketens in Nederland hun omzet redelijk weten vast te houden. De eigen winkels in Nederland behaalden in deze sector een licht hogere omzet dan vorig verslagjaar. Het beeld van de huishoudformules in het buitenland was wisselend: Blokker vertoonde een stabiele ontwikkeling in België, terwijl Casa opnieuw sterke tegenwind ondervond in met name Frankrijk.

In de sector Speelgoed hebben Bart Smit en Intertoys in Nederland wisselend gepresteerd onder moeilijke marktomstandigheden. Omzetten in de fysieke winkels stonden bij beide ketens onder druk, terwijl beide een sterke online omzetgroei lieten zien. In het buitenland heeft Maxi Toys het met een omzettoename opnieuw beter gedaan dan de speelgoedmarkt.

In de sector Wonen & Tuin heeft Leen Bakker zich, in een zeer slechte markt, nog redelijk staande weten te houden. In Nederland en België werden weliswaar lagere omzetten genoteerd, maar werd desalniettemin marktaandeel gewonnen. Tuincentrum Overvecht heeft mede door het ontbreken van echte seizoenen een tegenvallend jaar gehad.

Vooruitzichten
In de eerste maanden van het lopende boekjaar 2013/14 (begonnen op 27 januari 2013) is sprake van een aarzelende start van de verkopen bij onze winkelformules. Het consumentenvertrouwen blijft tot nu toe laag en de marktomstandigheden zijn verslechterd door de koudste maand maart sinds de jaren zestig. Ook de btw-verhoging van oktober 2012 zal in 2013 nog een negatief effect hebben op de detailhandelsomzet. In de sectoren van de detailhandel waarin wij actief zijn, is het uiteindelijke resultaat sterk afhankelijk van de gang van zaken in de tweede helft van het jaar, waardoor wij traditioneel op dit moment geen verwachting voor het lopende boekjaar uitspreken.

Boilerplate

Blokker is een huishoudwinkelketen met in Nederland circa 7.200 medewerkers, 500 eigen winkels, 100 franchisewinkels en de webshop blokker.nl. Blokker heeft een actueel aanbod van artikelen in de categorieën huishoud, koken en tafelen. Ook wordt een uitgebreid assortiment tuinartikelen, multimedia en speelgoed gevoerd. Blokker.nl biedt met ruim 10.000 artikelen een nog uitgebreider assortiment dan de Blokkerwinkels en heeft met de winkels zo’n 600 afhaalpunten. De winkelketen heeft de afgelopen tijd verschillende pilotwinkels geopend in onder meer Amsterdam, Eindhoven, Den Haag en Hoofddorp waar de winkelketen zijn visie op de toekomst presenteert. Blokker maakt deel uit van Blokker Holding B.V., een internationaal detail- en groothandelsconcern met 11 winkelformules en ruim 2.400 winkels in acht landen.