Amsterdam,
04
augustus
2015
|
17:07
Europe/Amsterdam

Huishoudspecialist Blokker biedt student op kamer helpende hand

Onderzoek: 1 op de 3 uitwonende studenten schaamt zich voor de hygiëne in studentenhuis

Het nieuwe studiejaar staat weer voor de deur. Duizenden studenten checken begin september uit bij ‘Hotel mama’ en gaan voor de eerste keer op kamers of vertrekken weer naar hun studentenhuis. En die is niet altijd even schoon. Zo schaamt 1 op de 3 studenten (34%) zich voor de hygiëne in hun studentenhuis terwijl het merendeel aangeeft regelmatig te poetsen. Voor 82% van de studenten is een vies huis dan ook reden om te verhuizen.

Blokker wilde meer te weten komen over de schoonmaakrituelen van studenten op kamers. Daarvoor is de huishoudspecialist op onderzoek uitgegaan. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat 5% van de studentenhuizen het moet doen zonder stofzuiger en ongeveer 1 op de 5 niet beschikt over een toiletreiniger. 

Met Blokker op kamers

Het is dus niet altijd desinteresse of luiheid die studenten verhinderd schoon te maken. De juiste schoonmaakmiddelen staan meestal niet bovenaan hun boodschappenlijstje Er is immers zo veel waar je aan moet denken. Om de uitwonende student en hun ouders een beetje op weg te helpen heeft Blokker daarom de campagne Met Blokker op kamers ontwikkeld. Hierin licht de huishoudspecialist producten uit die in geen enkele studentenbezemkast en -keuken mogen ontbreken.

Reden om te verhuizen

Uit het onderzoek blijkt ook dat een grote groep studenten zich schaamt voor de hygiëne in huis. Voor 82% is dit zelfs een reden om te verhuizen. Desgevraagd geeft 36% van de studenten aan beter en vaker te schrobben als ze de juiste middelen in huis hebben.

Vieze keukens

De keukenschoonmaak is geen populaire activiteit onder uitwonenden: 1 op de 3 bestempeld de keuken als meest vieze ruimte. Vooral de afzuigkap, keukenkastjes en de koelkast worden vaak aan hun lot overgelaten. Ook het keukengerei moet het ontgelden: 15% vindt het prima zijn prakje op te warmen in een reeds gebruikte pan. Toch zijn er ook lichtpuntjes: studenten hechten er waarde aan dat het huis schoon en opgeruimd is als er een thuisdate staat gepland.

Bedverschoonrituelen

Hoewel 3% van de studenten aangeeft zijn bed élke dag te verschonen heeft een date toch 40% kans dat hij/zij belandt tussen de door een ander beslapen lakens. Er blijken geen noemenswaardige verschillen te zitten tussen het schoonmaakgedrag op dit gebied van mannen en vrouwen of tussen de verschillende steden. In Amsterdam heerst dezelfde ‘schoonmaakwoede’ als in Groningen.

Lees meer op de site van Blokker en win misschien wel 100 euro shoptegoed

Ongedierte

Opvallend is dat hbo’ers hun wc vaker schoonmaken dan hun academische collega’s, maar het kleinste kamertje wel viezer vinden. Universitaire studenten vinden over het algemeen hun woonkamer dan weer minder schoon. Zij hebben bovendien vaker last van ongedierte dan hbo-studenten: 4 op de 10 heeft last van dergelijke ongewenste huisgenoten. Vooral muizen en zilvervisjes (55% en 44%) gedijen goed in ‘s lands studentenhuizen, net als mieren (35%) en motten (25%). Studenten die de afwas een week laten staan, hebben vaker last van deze gasten dan studenten met een meer ontwikkelde afwasdiscipline.

Zie de infographic rechts op de pagina voor meer informatie.

De huishoudspecialist staat uitwonende studenten online bij op de actiepagina Op Kamers op Blokker.nl.

Boilerplate

Blokker is een huishoudwinkelketen met in Nederland circa 7.200 medewerkers, 500 eigen winkels, 100 franchisewinkels en de webshop blokker.nl. Blokker heeft een actueel aanbod van artikelen in de categorieën huishoud, koken en tafelen. Ook wordt een uitgebreid assortiment tuinartikelen, multimedia en speelgoed gevoerd. Blokker.nl biedt met ruim 10.000 artikelen een nog uitgebreider assortiment en heeft met de Blokkerwinkels zo’n 600 afhaalpunten. De winkelketen heeft de afgelopen tijd verschillende pilotwinkels geopend waar de winkelketen zijn visie op de toekomst presenteert. 

 

Blokker maakt deel uit van Blokker Holding B.V., een internationaal detailhandels- en groothandelsconcern. Het Nederlandse familiebedrijf heeft een omzet van € 2,1 miljard en is actief met 11 winkelformules in acht landen met circa 2.400 winkels en 22.000 medewerkers.